(( اخبار السينما والمسرح 2011 ))
زمـــــــــــــــــــــــــن التغــــيير فـــى مصـــر2011
اهلاً ومرحــــــــــــــــــــــــباً بكم فى هذا المنتدى
زمـــــن التغــــيير فـــى مصـــر2011
زمـــــــــــــــــــــــــن التغــــيير فـــى مصـــر2011
اهلاً ومرحــــــــــــــــــــــــباً بكم فى هذا المنتدى
زمـــــن التغــــيير فـــى مصـــر2011
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 144

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Empty
مُساهمةموضوع: رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله   رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 03, 2014 9:33 am

اه يا حبيبتي جيتي فوقتك بالظبط انا عايزة اسالك انا عاوزة اعمل رفوف لاوضة بنوتي وعاوزة اعملهم انا يبقي طولهم وعرضهم ايه وهوريلك الدهان اللي انا عاوزاه مش عارفة اسمه ولا بيدهن ازاي دي الصورة 

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله 13962610168695 وكمان حاجة تانية عاوزة اعرف الورنيش بيتكون من ايه ولا اروح لبتاع الدهانات اقوله ورنيش 
معلش بقي اخر سؤال عندي جزامة مدهنتش اصلا الراجل بعتهالنا عالجمالاكة ونا رميتها وخلاص بس عايزة اجددها وادهنها اعمل فيها ايه وادهنها ازاي ومشكووووووووووووووووووووووووورة من هنا لبكرة مستنياكي

بالنسبة للرفوف طولهم وعرضهم انتي الي تحدديه لانك عارفة المكان الي هيتركب فيهم
أما الدان الي في الصورة ده فانتي مش مرتبطة بيه ممكن تغيري اللون عشان يليق مع لون الغرفة
بس أكيد لاكيه مرشوش
أما الورنيش فهو دهان بيدي لمعة عالية جدا للدهان الي تحته بس مش أكتر
أما الجزامة فمتهيألي ممكن تاخد على الجمالكة دهان وشين سيلر وبعدين وش ورنيش عشان اللون بتاعها يزهزه
مع ان أسالتك مش واضحة بالنسبة ليا بس يارب اكون قدرت أفيدكرد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Smiley-smile

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Like_post

0

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Sharefacebook رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Sharetwitter

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Separator10

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Quote

1-4-2014 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Post_old 1/4/2014 01:39am
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Avatar836426_1fatoka20
فتكات متميزة
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Dot
خريجة - مصرية
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Op1رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله User_offlineتاريخ التسجيل: 2/2013
المواضيع: 21

مودي: رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Dot متفائلة

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغلها ( جزء تاني ) ‏ - العضوة fatoka20 هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كورنيليا5 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Viewpost
هى الدهانات دى بتتعبى عادى فى اله الدهان بنت ززوم اللى بترش ولا بيتحط عليها اضافات
[size]
دهانات ايه الي تقصديها ممكن توضحي
مفيش دهانات بتترش غير اللاكيه وانواع معينة تانية

[/size]

1

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Sharefacebook رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Sharetwitter

1-4-2014 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Post_old 1/4/2014 11:33am
om mori
فتكات هايلة
خريجة - مصرية
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله User_offlineتاريخ التسجيل: 6/2013
المواضيع: 50

مودي: رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Dot مية مية

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغلها ( جزء تاني ) ‏ - العضوة om mori هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatoka20 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Viewpost
بالنسبة للرفوف طولهم وعرضهم انتي الي تحدديه لانك عارفة المكان الي هيتركب فيهم
أما الدان الي في الصورة ده فانتي مش مرتبطة بيه ممكن تغيري اللون عشان يليق مع لون الغرفة
بس أكيد لاكيه مرشوش
أما الورنيش فهو دهان بيدي لمعة عالية جدا للدهان الي تحته بس مش أكتر
أما الجزامة فمتهيألي ممكن تاخد على الجمالكة دهان وشين سيلر وبعدين وش ورنيش عشان اللون بتاعها يزهزه
مع ان أسالتك مش واضحة بالنسبة ليا بس يارب اكون قدرت أفيدكرد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Smiley-smile
[size]
طبعا بشكرك جدا لاهتمامك بس هحاول اوضحلك اسئلتي اكتر هقولك بالنسبة لطول وعرض الرفوف مش مشكلة اما الدهان انا مش عارفة اشتري ايه يعني لما اروح لبتاع البويات اقوله نوع ايه واسمه ايه وبيدهن بفرشة ايه ولا بيترش ازاي بايه برضه والورنيش بيتباع جاهز كدة عالدهان ولا خلطة بتتعمل ولو خلطة اقول للراجل ايه برضه اخر حاجة بقي السيلر ده بيتشري جاهز برضه وبيدهن ازاي وهي اصلا ملهاش لون لون الجمالاكة بس وهو لون غبي كدة انا عاوزة الونها اعمل ايه ومعلش تعبتك

[/size]

2

1-4-2014 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Post_old 1/4/2014 07:43pm
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Avatar836426_1fatoka20
فتكات متميزة
خريجة - مصرية
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Op1رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله User_offlineتاريخ التسجيل: 2/2013
المواضيع: 21

مودي: رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Dot متفائلة

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغلها ( جزء تاني ) ‏ - العضوة fatoka20 هي صاحبة المشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة om mori رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Viewpost
طبعا بشكرك جدا لاهتمامك بس هحاول اوضحلك اسئلتي اكتر هقولك بالنسبة لطول وعرض الرفوف مش مشكلة اما الدهان انا مش عارفة اشتري ايه يعني لما اروح لبتاع البويات اقوله نوع ايه واسمه ايه وبيدهن بفرشة ايه ولا بيترش ازاي بايه برضه والورنيش بيتباع جاهز كدة عالدهان ولا خلطة بتتعمل ولو خلطة اقول للراجل ايه برضه اخر حاجة بقي السيلر ده بيتشري جاهز برضه وبيدهن ازاي وهي اصلا ملهاش لون لون الجمالاكة بس وهو لون غبي كدة انا عاوزة الونها اعمل ايه ومعلش تعبتك
[size]
لا ولا تعب ولا حاجة ان شاء الله
بس انا كنت فاكرة في الاول ان الدولاب بتاع الاطفال الراجل و الي هيدهنه
معرفشي ان انتي الي هتدهنيه
أول حاجة في الدولاب لو هو قديم هيندهن الاول لون لاكيه مط زي ما تختاري
يعني هتجيبي 2 كيلو سانيتون مط وربع كيلو أخضر لاكيه عشان تلوني بيه السانيتون و 3 جراكن نفض كل جركن حوالي 3 لتر
بس الاول تخفي السانيتون بشوية نفض حوالي الخمس نفض والاربع أخماس لاكيه وبعد ما تقلبيه تحطي نقط من اللون الاخضر لحد ما يوصل للدرجة الي انتي عاوزاها أو تغمقيه درجة
وبعد ما ينشف بتجيبي 2 كيلو لاكيه سينتال او اي لاكيه لامع وتدهني بيه الدولاب وشين بنفس طريقة دهان السانيتون
بنفس التخفيف او زي ما تحبي
ولو في كميه قليلة متبقية من السانيتون ممكن تضيفيها على اللاكيه اللامع وتظبطي اللون قبل ما تدهنيه
وخلي شوية من الابيض على جنب عشان تدهني بيه اللون الموف الي في النص بعد ما تلونيه باحمر على أزرق لاكيه عشان يدي درجة الموف
أما لو الدولاب جديد وعلى الخشب يبقى قبل ما تدهني السانيتون بيتمعجن الاول
بس مش هوصيكي على النضافة 
يعني تعملي حسابك في ربع كيلو صنفرة رقم 120 عشان تصنفري الحتت الخشنة
أما الفرشاة فزي ما تحبي بس الانسب فرشاة متوسطة 2.5 بوصة
أما الورنيش فممكن تجيبي كيلو ورنيش ميدو أو اي نوع تاني وبيتخف بنفض بردو من الي انتي جايباه
وبيندهن زي اللاكيه بس بعد ما الدهان يجف عشان يدي طبقة لامعة على الدهان
بس فرشاه الورنيش لازم تكون نضيفة أو مغسولة بجاز او نفض أو بنزين
عشان ماتخليش اللون جربان والورنيش سائل شفاف هيتسخ ويتعكر باللون القديم الي في الفرشاة
أما السيلر فهو دهان شفاف زي الورنيش لما بيندهن على الخشب الابيض بيدي لمعة عالية وبيسد المسامات للخشب ويدي ملمس زي السيراميك وبيبقى شكلة تحفة
تجيبي نص كيلو او كيلو سيلر ميدو او اي نوع مش مائي لان المائي بتاع الحوائط بس مش الخشب
وممكن تخفيه بنفض او بنزين بس هيبقى صعب التخفيف 
فالاحسن تجيبي حوالي نص لتر أو لتر ( تنر ) وتخفي بيه السيلر وتنضفي الجمالكة من الاتربة ولو بقماشة مبلوله حتى
وبعدين تدهني الجمالكة بالسيلر وتتوصي بالسيلر شوية عشان كل ما تدي منه اكتر شكل الخشب بيكون اجمل بس اللون مش هيتغير لاني مش عارفة اللون بتاع الجمالكة بيتغير ازاي
بس غالبا لون الجمالكه الي عندك زي لون بطانه الدواليب الاستر من الداخل
وبعد السيلر بتدي ورنيش زي الدولاب عشان تلمع اوي
بس انا طولت عليكي إستوعبي الاول الكلام دا 
ولو في استفسار تاني بخصوصه انا موجودة رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Smiley-smile

[/size]

0

1-4-2014 رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Post_old 1/4/2014 10:14pm
dodyzamalek
سوبر فتكات
خريجة - مصرية
رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله User_offlineتاريخ التسجيل: 1/2010
المواضيع: 174

مودي: رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله Dot مبسوطة

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغلها ( جزء تاني ) ‏ - العضوة dodyzamalek هي صاحبة المشاركة

بصي شقتي ان شاء الله هتتشطب تشطيب سوبر لوكس تمام بس انا عايزة تكات تدي الشقة منظر عروسة بجد يعني حاجة في الحيطة ديكور معين يتعمل وميكونش غالي

1

انشر هذا الدعاء وانظر كيف تزول همومك: سبحان الله يافارج الهمّ وياكاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي وأرزقني من حيث لا أحتسب يارب العالمين .

( اللهم انك تعلم سري وعلانيتي فاقبل معذرتي ، وتعلم حاجتي فإعطني سؤلي ، وتعلم ما في نفسي فإغفر لي 
ذ نوبي ، اللهم ان أسألك إيمانا يباشر قلبي ويقينا صادقا حتي أعلم أنه لم يصيبني الا ما كتبته علي والرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال والإكرام )

https://senemamasrah.yoo7.com

رد: عاوزة تستفسري عن الدهانات واشكالها وكل شغله
صفحة 1 من اصل 1